Jaké prvky marketingu lze v CRM využít? Jakými způsoby lze klienty oslovit? Odpovídá marketingový specialista Jan Maňas ze společnosti Euro Softworks.
Odborníci na CRM a marketing volí Vistos CRM
Rozhodli jsme se vyzpovídat Honzu, který je profíkem na marketing a CRM systémy. CRMka využívají velké společnosti k řešení svých vnitropodnikových záležitostí a ve vztazích se svými zákazníky. Marketing je tedy v tomto ohledu velmi důležitým tématem uvnitř i navenek.
Jaké prvky marketingu lze v CRM využít? Jakými způsoby lze klienty oslovit?
Prvků je mnoho a pokud mám mluvit o těch ve Vistos CRM, pak základem každé kampaně je seznam adresátů. Tedy robustní databáze osob, společností, adres, kontaktů a případných poznámek k nim. Vše přehledně seřazené, s možností filtrace a úprav. Kontakty je třeba v marketingu třídit, to kvůli šíření relevantního obsahu. Toto systém samozřejmě umí, stejně tak je schopen přijímat data, která do něj proudí z více zdrojů. Ať už tedy získáváme kontakty odkudkoli, systém je zvládá managovat dle jasných pravidel, takže se nemusíme bát vzniku chaosu.
„Systém zvládá management podle jasných pravidel, takže se nemusíme bát vzniku chaosu.“
Dalším krokem po seznamu relevantních adresátů je způsob rozesílky – e-mailem, SMS nebo telefonicky. Pokud kontaktujeme klienty prostřednictvím SMS, díky sms manageru obsaženém v systému mohou zprávy odcházet předdefinované a v čase, který si sami určíme sami, nebo na základě dřívější rozesílky. Oblíbený je také telefonický kontakt, jaký známe z call center. V čase, kdy hovor vyřizujeme, můžeme ke kontaktu přidávat poznámky, zařazovat do kategorií či přiřazovat k dalším kontaktním osobám našeho týmu. E-mailové kampaně, klasické i personifikované, umí systém zpracovávat a rozesílat sám. Stejně tak umí integrovat další e-mailové aplikace.
Jak ale zjistíme, jestli naše newslettery neskončily ve spamu nebo rovnou v koši?
Po jejich úspěšné rozesílce nastupuje na řadu kvalitní reportingový systém, který nám dává okamžitý feedback. Získáváme přehled o tom, kde, kdo, kolikrát obsah otevřel, jak dlouho si jej prohlížel a dokonce víme, zda s ním provedl operaci ve smyslu kliknutí na odkaz atd. Máme pod palcem statistiky o nových odběratelích i o těch, kteří se odhlásili. Naše kontakty můžeme na základě zpětné vazby po každé kampani vyhodnocovat a taktizovat, jak s nimi naložíme a jaký obsah jim zašleme příště. Neskutečně živý obor, kterým marketing dozajista je, dostává s Vistos CRM zcela jiný rozměr.
Zvládne to i člověk, který se v oblasti marketingu příliš neorientuje?
Ano a troufám si říct, že ho marketing začne bavit a začne se v něm zdokonalovat. Prostředí Vistos CRM je intuitivní, tedy i nováček na první pohled zjistí, co jaká funkce znamená a orientuje se. Dynamické statistiky systému mě baví, snadno se vyhodnocují a člověk má jasnou zpětnou vazbu z proběhlých kampaní, podle kterých se může jednoduše připravit na budoucnost trhu.
„Firma by se měla o marketingové strategie zajímat, pokud chce růst.“
Proč by se i malá firma měla zabývat účinnými marketingovými strategiemi? Většinou slýcháme, že společnost bez vypracovaných kampaní dobře fungovala doposud, tak proč by měla nyní něco měnit… Proč je tak důležité se marketingem vůbec zabývat?
Firma by se měla o marketingové strategie zajímat, pokud chce růst. V dnešním světě sociálních sítí a světě, kde na nás cílí reklama ze všech stran, se musíme jako firma prosadit svými dovednostmi a schopnost prezentovat svou firmu, prezentovat své nabídky, je zásadní pro získávání – snazší získávání – potenciálních zákazníků.
„Dynamické statistiky mě baví, snadno se vyhodnocují a člověk má jasnou zpětnou vazbu z proběhlých kampaní.“
Marketing nám ve Vistos CRM pomáhá obsluhovat modul pro marketingové oddělení, v němž jsou obsaženy grafy, na základě kterých můžeme vyhodnocovat a snáze cílit na užší okruh zákazníků, případně měnit strategii v čase, abychom dosáhli vyšších čísel a lepších výsledků. Vyjma grafů je zde několik kanálů, skrze které můžeme svůj marketing šířit. Ať už e-mailové kampaně a třeba ve spolupráci služeb jako je MailChimp, tak skrze SMS či formou call centra. Vyhodnocování trhu i cílení na zákazníka je díky propracovanému systému snazší a výsledky odvedené práce jsou vidět brzy.
Když se řekne „marketing“, většina laiků si vybaví masivní reklamní kampaně. Jak může využít prostředky k oslovení klientů malá firma, která do své vlastní propagace příliš neinvestuje a spoléhá se spíše na pozitivní reference od klientů, běžnou komunikaci a dobrou pověst?
Společnosti s dobrou pověstí, historií společnosti a širokou škálou referencí spokojených zákazníků to mají samozřejmě snazší. Moderní nástroj pro distribuci, vyhodnocování a predikci šíření reklamy však ocení každý, kdo chce svou společnost posunout dál. Masivní kampaň může být užitečná, ale daleko užitečnější je kampaň se správným zacílením, díky které získáte mnohem větších výsledků. A takovou kampaň už dnes s přihlédnutím na širokou škálu distribučních kanálů nemůžeme udělat bez sofistikovaného nástroje, který si můžeme nastavit podle vlastních pravidel.
Co vy jako marketingový specialista na Vistos CRM nejvíc oceňujete?
Jednoznačně reporting, který mi dává přehled o úspěšnosti uskutečněných kampaních. Na základě něj mohu plánovat další strategii. Může záležet na daném okruhu adresátů, ročním období, demografických údajích a dalších specifických datech, které musí brát marketing v úvahu a které Vistos CRM respektuje a práce v něm je snadná.